En pedagogisk kartläggning bör innehålla även undersökning av läsförmåga, skrivförmåga och stavning -
utöver matematiken. Ibland tänker man att det är ju främst matten som är besvärlig men erfarenhetsmässigt
vet vi att det även kan dölja sig andra svårigheter i lärandet som förståelsen och processandet av texter -
trots att eleven rent tekniskt läser okej. Så tänk alltid att en fullständig pedagogisk kartläggning ska innehålla:
•
Matematik
•
Läsning
•
Skrivning
•
Stavning
Elever kan prestera lågt i matematik men det betyder inte att eleven är en lågpresterande elev. En del elever
har problem med att läsa och hantera komplexa texter kring problemlösning i matematik. Andra har främst
svårt med med enkelt räknande där det syns ett långsamt räknande med tal och siffror. Inte sällan syns även
ett fingerräknande. Samtidigt kan de i andra delar av matematiken som handlar problemlösning och logiskt
resonerande prestera gott.
Den högre matematiken ställer främst krav på god visuo-spatial förmåga tillsammans med logisk förmåga.
Här är inte själva räknandet med tal och siffror i fokus som vid den tidiga matematiken i grundskolan.
- Ett professionellt nytänkande -
Vi är neuropsykologer och arbetar utifrån aktuell och modern hjärnforskning,
neuropsykologi & neurovetenskap
Björn Adler
Leg psykolog, Neuropsykolog, Leg psykoterapeut med inriktning KBT
Hanna Adler
Leg psykolog, Neuropsykolog, Leg psykoterapeut med inriktning KBT
Grundtester vid frågeställning
Dyskalkyli
Matematik
Adler Matematikscreening
Individuellt
sid 2
Förmåga att Snabbt Se Mängd
Klass eller individuellt sid 4
Färdighetstest i Matematik Klass eller individuellt sid 3
Talserier i Matematik Klass eller individuellt sid 5
Utvikning av Geometriska Kroppar Klass eller individuellt sid 6
Läs-och skriv
Färdighetstest i Läsning
Klass eller individuellt sid 9
Adler Lässcreening
Individuellt sid 2
Adler skrivscreening
Individuellt sid 2
Vid behov även Adler Arbetsminnestest, Kognitivt Screening
OBS! Sidhänvisningarna är till produktinformationen.
Adler Undersökningsmetod i Matematik
Varför göra en pedagogisk kartläggning?
En pedagogisk kartläggning bör alltid göras när eleven inte når kunskapsmålen i matematik. Orsakerna
kan vara mycket olika vilket därmed också leder till olika former av effektiv hjälp och träning.
I den pedagogiska kartläggningen så ligger inte främsta fokus på en formell diagnos som dyskalkyli
utan att mer ha fokus på vilka vägar man måste gå tillsammans med eleven för att börja vinna segrar igen.
En pedagogisk kartläggning bör även innehålla en undersökning av elevens mående med sin matte.
Många elever med lång tids misslyckanden hamnar lätt även i känslomässiga blockeringar. De får helt
enkelt svårare att lära sig nytt i matematik. Det är inte ovanligt att de tänker och känner:
- Det är inte lönt att jag tränar och arbetar mer med min matte. Jag kommer ändå inte lära mig.
Exempel på frågor att söka svar på i kartläggningen:
Hur kan man arbeta med elevens automatiseringssvårigheter i det enkla räknandet? Hur kan man stärka
arbetsminne, koncentration och uppmärksamhet? Hur kan eleven bli mer självständig i sitt lärande? Hur
kan elevens motivation höjas? Hur träna multiplikationsfakta mer effektivt? Hur kan man arbeta mer
effektivt med tiokamraterna? Skulle det vara mest effektivt med tallinjeträning? Skulle eleven ha nytta
av en ominlärning i matematik och hur skulle denna i så fall se ut? Vilka tekniska- och pedagogiska hjälpmedel
behöver eleven? Hur ska anpassningen för eleven se ut? Hur ska denna anpassning utvärderas?
En pedagogisk kartläggning ska innehålla en tydlig beskrivning av orsaker men också förslag på konkreta
hjälpåtgärder och en plan för uppföljning och utvärdering av de pedagogiska insatserna.
Produktinformation